SBG en Kinderopvang Okidoki brengen jeugd in beweging
Uit onderzoek in onder andere 2001 en 2012 blijkt dat fysieke activiteit van invloed is op het sociaal gedrag van kinderen. Het draagt bij aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden en daarmee bijvoorbeeld bij het maken van vrienden maar ook dat het invloed heeft op de emotionele vaardigheden die hun uitwerking hebben op het zelfvertrouwen, het plezier en de betrokkenheid.
Anders dan in het reguliere onderwijs geldt voor de BSO (Buiten Schoolse Opvang) dat alle basisschool-leeftijden met elkaar dezelfde activiteiten uitvoeren waardoor samenwerken veel verder gaat dan met leeftijdsgenoten komen tot een werkbare manier van uitvoering. De sportleider verzorgd een programma op maat waarbij alle kinderen op hun eigen niveau deel kunnen nemen en ook samen leren spelen met kinderen van een ander niveau zonder dat ten koste gaat van het plezier.
Door de afwisselende type activiteiten tijdens zo’n BSO draagt de sportleider niet alleen bij door beweging aan te bieden maar juist ook door te ondersteunen en aanwezig te zijn bij activiteiten zoals het bereiden en nuttigen van een fruithapje waarin de link gelegd kan worden naar een gezonde leefstijl op verschillende vlakken. Hiermee verschilt het beweegaanbod substantieel van het regulier onderwijs waarbij de gymdocent vaak geen notie heeft van wat er de rest van de dag in de klas is gebeurd. Juist door deze volledige betrokkenheid kan nóg meer waarde worden gecreëerd.