Direct naar inhoud

Algemene voorwaarden

Schiedam Beweegt is onderdeel van Sportief Besteed Groep. De algemene voorwaarden van SBG vind je HIER

Algemene voorwaarden van Sportief Besteed Groep

Versie 1.0 – juli 2025

Inhoudsopgave 

Hoofdstuk 1 Algemene Bepalingen 

  1. Definities

1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: 

Opdrachtgever / Klant: 

Artikel 2 Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden 

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en overige rechtshandelingen van Sportief Besteed Groep, alsmede van alle aan Sportief Besteed Groep gelieerde rechtspersonen, groepsmaatschappijen, dochterondernemingen, handelsnamen en andere entiteiten die direct of indirect onderdeel uitmaken van of handelen namens Sportief Besteed Groep.  

2.2 Afwijkingen van en aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts bindend indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk door Beweeg Beleef Platform en de klant zijn overeengekomen. 

2.3 De toepasselijkheid van eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van de klant wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 

2.4 Alle aanbiedingen en overige uitingen van SBG zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is aangegeven. 

2.5 De klant staat in voor de juistheid en volledigheid van alle informatie die door of namens hem aan SBG wordt verstrekt en waarop een aanbieding is gebaseerd. SBG is gerechtigd de aanbieding te herzien of in te trekken indien blijkt dat de verstrekte informatie onjuist of onvolledig was. 

2.6 Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig is of wordt vernietigd, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. In dat geval zullen SBG en klant in overleg treden om een vervangende bepaling overeen te komen die het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling zo dicht mogelijk benadert. 

2.7 Indien enige bepaling in een met SBG gesloten overeenkomst afwijkt van een bepaling in deze Algemene Voorwaarden, gaat de bepaling in de overeenkomst voor op de bepaling in deze Algemene Voorwaarden. 

2.8 In alle gevallen waarin deze Algemene Voorwaarden niet voorzien, beslist SBG. 

2.9 SBG is gerechtigd om deze Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen. SBG zal de klant tijdig, doch uiterlijk één (1) maand vóór de inwerkingtreding van de gewijzigde voorwaarden, schriftelijk of elektronisch informeren over de voorgenomen wijzigingen. De klant kan uitsluitend bezwaar maken tegen een wijziging indien deze aantoonbaar een direct en/of zwaarwegend nadelig effect heeft op de positie van de klant. Indien de klant in een dergelijk geval niet akkoord gaat met de wijziging, dient de klant dit binnen twee (2) weken na de kennisgeving schriftelijk aan SBG te melden, met opgaaf van redenen. Indien de klant geen bezwaar maakt binnen deze termijn, worden de gewijzigde voorwaarden geacht te zijn aanvaard. 

Artikel 3 Offertes 

3.1 Tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, zijn alle in offertes of in andere schriftelijke aanbiedingen genoemde prijzen exclusief omzetbelasting (BTW). 

3.2 SBG zal, indien zij van plan is een overeenkomst te sluiten met een klant, een aanbieding aan die klant doen. Iedere aanbieding wordt door SBG vrijblijvend gedaan. Dat betekent dat SBG de aanbieding kan intrekken, zolang die nog niet door de klant is geaccepteerd. 

3.3 Indien een aanbieding of offerte van SBG niet binnen een redelijke termijn van veertien (14) dagen na dagtekening door de opdrachtgever/klant is aanvaard, vervalt de aanbieding of offerte van rechtswege, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. 

3.4 Een overeenkomst komt tot stand wanneer de klant een geldige aanbieding van SBG accepteert door middel van schriftelijke ondertekening, schriftelijke bevestiging, digitale bevestiging of, bij digitale aanbiedingen, door het voldoen van de betaling, ook zonder een aparte bevestiging. Tevens is sprake van aanvaarding indien de klant of SBG feitelijk een aanvang maakt met de uitvoering van de overeenkomst. Mondelinge toezeggingen of afspraken binden SBG alleen indien deze door SBG schriftelijk of digitaal zijn bevestigd. Indien een overeenkomst een bepaalde looptijd heeft, wordt deze, bij gebreke van een tijdige en rechtsgeldige opzegging door de klant, automatisch verlengd conform de in de overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden vastgestelde termijnen en voorwaarden.  

3.5 Uit de overeenkomst zal blijken welke verplichtingen SBG en de klant op zich nemen, naast de verplichtingen die uit deze Algemene Voorwaarden blijken. Indien enige verplichting niet expliciet in de overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden wordt genoemd, zullen SBG en de klant zich gedragen in de zin die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan de bepalingen van de overeenkomst mochten toekennen en op hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten.  

3.6 Een Aanbieding verplicht SBG niet tot het verrichten van een gedeelte van de Aanbieding tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. 

3.7 Kennelijke fouten of vergissingen op de website(s), in folders, in publicaties en offerte binden SBG niet. 

3.8 Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk niet toegestaan concepten en ideeën die voorafgaand aan de totstandkoming van de Overeenkomst door SBG aan de Opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld, te gebruiken zonder de schriftelijke toestemming van SBG. Opdrachtgever is dienaangaande gehouden tot geheimhouding van de ter beschikking gestelde concepten en ideeën tegenover derden. 

Artikel 4.  Honorarium en prijswijzigingen 

4.1: Bij het tot stand komen van de overeenkomst kunnen partijen een vast honorarium overeenkomen. 

4.2 Door SBG afgegeven voorcalculaties of begrotingen zijn uitsluitend indicatief. De klant kan daaraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk een vaste prijs is overeengekomen. Een door de klant gecommuniceerd beschikbaar budget geldt slechts als vaste prijs wanneer dat expliciet schriftelijk is bevestigd door SBG. 

4.3 Indien geen vast honorarium is overeengekomen, wordt het honorarium vastgesteld op basis van het daadwerkelijk aantal gewerkte uren. Het honorarium wordt berekend volgens de op dat moment geldende uurtarieven van SBG, zoals deze van toepassing zijn in de periode waarin de werkzaamheden worden verricht. 

4.4 Bij opdrachten met een looptijd van meer dan twee (2) maanden is SBG gerechtigd de verschuldigde kosten periodiek aan de opdrachtgever in rekening te brengen. 

4.5 SBG is gerechtigd prijsverhogingen door te berekenen indien zij kan aantonen dat tussen het moment van aanbieding en levering haar kostprijs – waaronder begrepen, maar niet beperkt tot, loonkosten aanmerkelijk is gestegen. 

4.6 Daarnaast is SBG gerechtigd het honorarium te verhogen indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk overeengekomen dan wel verwachte omvang van het werk bij het sluiten van de overeenkomst zodanig is onderschat, en zulks niet aan SBG is toe te rekenen, dat in redelijkheid niet van haar kan worden verlangd de werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief. 

4.7 De opdrachtgever is gerechtigd de overeenkomst te ontbinden indien het honorarium wordt verhoogd binnen twee (2) maanden na het aangaan van de overeenkomst. Na ommekomst van deze termijn is de opdrachtgever slechts gerechtigd tot ontbinding indien de verhoging meer dan tien procent (10%) bedraagt. Het recht op ontbinding vervalt indien de prijsverhoging voortvloeit uit wettelijke bepalingen of regelgeving. 

4.8 SBG zal de opdrachtgever schriftelijk informeren over het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief, onder vermelding van de omvang van de verhoging en de ingangsdatum daarvan. 

4.9 Alle door SBG gehanteerde prijzen zijn exclusief omzetbelasting (btw) en andere door de overheid opgelegde heffingen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld. 

4.10 Indien de klant bestaat uit meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen, zijn zij ieder hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van de verplichtingen uit de overeenkomst met SBG. 

4.11 De administratie van SBG geldt als volledig bewijs van de verrichte prestaties en de daarvoor verschuldigde bedragen 

4.12 SBG bepaalt de momenten waarop de door haar geleverde prestaties worden gefactureerd, tenzij in de overeenkomst uitdrukkelijk andere factureringsdata zijn overeengekomen. 

De betaling dient plaats te vinden binnen de op de factuur gestelde termijn. De klant is niet gerechtigd om betalingen op te schorten of te verrekenen met vorderingen op SBG. 

4.13 Indien de klant een factuur niet tijdig betaalt, is hij zonder ingebrekestelling in verzuim en is wettelijke rente verschuldigd vanaf de vervaldatum. Indien na aanmaning nog geen betaling plaatsvindt, is SBG gerechtigd de vordering uit handen te geven. Alle daaraan verbonden (buiten)gerechtelijke incassokosten zijn voor rekening van de klant. Het recht van SBG op verdere schadevergoeding blijft onverminderd van kracht. 

4.14 SBG is gerechtigd om haar tarieven en honoraria jaarlijks per 1 januari te indexeren, ook indien de overeenkomst minder dan twee (2) maanden vóór deze datum is ingegaan. De indexatie vindt plaats zonder dat hiervoor een afzonderlijke aankondiging of instemming van de opdrachtgever is vereist, tenzij anders overeengekomen. 

4.15 De jaarlijkse indexatie is gebaseerd op de meest recente loon- en prijsontwikkelingen zoals gepubliceerd door het Centraal Planbureau (CPB) of een andere gezaghebbende bron. SBG kan bij het bepalen van het nieuwe tarief rekening houden met stijgingen in loonkosten, sociale lasten en overige bedrijfskosten. 

4.16 Indexaties die plaatsvinden op grond van artikel 4.15 geven de opdrachtgever geen recht op ontbinding van de overeenkomst of op het weigeren van betaling van de geïndexeerde bedragen. 

Artikel 5 Duur, beëindiging en ontbinding van de overeenkomst 

5.1 Een overeenkomst die is aangegaan voor bepaalde tijd wordt na het verstrijken van de overeengekomen looptijd verlengd met eenzelfde duur, tenzij de overeenkomst tijdig wordt opgezegd conform het bepaalde in sub lid 6 van dit artikel. Bij gebreke van een specifieke termijn geldt een looptijd van één (1) jaar. 

5.2 Tussentijdse opzegging van een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan, is niet mogelijk, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen. Een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan door zowel SBG als de klant worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste drie maanden, tenzij elders in deze Algemene Voorwaarden een afwijkende termijn is bepaald. 

5.3 Indien een overeenkomst voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan zowel SBG als de klant deze opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste drie (3) maanden, tenzij schriftelijk een afwijkende termijn is overeengekomen. 

5.4 SBG behoudt zich het recht voor om bij overeenkomsten voor onbepaalde tijd periodiek haar tarieven, voorwaarden en dienstverlening te evalueren en aan te passen, met inachtneming van de geldende bepalingen in artikel 4 (Honorarium en prijswijzigingen). 

5.5 De klant kan de overeenkomst slechts eerder beëindigen dan de geldende opzegtermijn indien sprake is van één concrete, zwaarwegende tekortkoming die aantoonbaar aan SBG is toe te rekenen. Deze tekortkoming moet zodanig ernstig zijn dat van de klant redelijkerwijs niet kan worden verwacht de overeenkomst te laten voortduren. Eerdere of afzonderlijke incidenten of tekortkomingen kunnen niet cumulatief worden aangemerkt als zwaarwegende reden.  

5.6 De ingebrekestelling moet steeds schriftelijk geschieden met vermelding van de tekortkoming en het verzoek deze binnen een redelijke termijn te herstellen. Voorts geldt dat beëindiging pas mogelijk is nadat de klant SBG schriftelijk in gebreke heeft gesteld, waarbij SBG een redelijke termijn voor herstel of nakoming is geboden en deze termijn zonder herstel is verstreken. 

5.7 Indien SBG de overeenkomst rechtsgeldig opzegt, is zij niet gehouden tot enige schadevergoeding. In geval de klant vooruit heeft betaald voor een periode die na het einde van de overeenkomst ligt, zal SBG het teveel betaalde bedrag restitueren, tenzij uit andere bepalingen in deze Algemene Voorwaarden of de overeenkomst volgt dat restitutie (geheel of gedeeltelijk) is uitgesloten.  

5.8 Indien de klant toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de overeenkomst en, na ingebrekestelling, in verzuim blijft, is SBG gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden. In dat geval behoudt SBG zich het recht voor om, naar eigen keuze en voor zover wettelijk toegestaan, volledige nakoming van de overeenkomst te vorderen of aanspraak te maken op vergoeding van de schade, waaronder mede begrepen de resterende betalingsverplichtingen voor de volledige contractuele looptijd. 

5.9 SBG is gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden zonder voorafgaande ingebrekestelling, indien: 

– de klant in staat van faillissement wordt verklaard; 

– aan de klant surséance van betaling wordt verleend; 

– na het sluiten van de Overeenkomst Sport Heroes omstandigheden ter kennis zijn gekomen die goede grond geeft te vrezen dat Opdrachtgever haar verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat dat Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt; 

– de klant zijn rechtspersoonlijkheid verliest, wordt ontbonden of      geliquideerd. 

5.10 Bij een automatische verlenging van de overeenkomst is SBG gerechtigd de geldende tarieven aan te passen, bijvoorbeeld als gevolg van inflatiecorrectie, gewijzigde marktomstandigheden of verhoging van kostprijzen. SBG zal een dergelijke aanpassing tijdig en in ieder geval vóór het ingaan van de verlengde termijn schriftelijk aan de klant communiceren. 

5.11 Indien klant verzoekt om werkzaamheden of prestaties die buiten de inhoud of omvang van de oorspronkelijke overeenkomst vallen, zal sprake zijn van meerwerk. SBG is niet verplicht aan een dergelijk verzoek te voldoen, maar indien zij daartoe bereid is, zullen de extra werkzaamheden worden uitgevoerd tegen de op dat moment geldende tarieven. 

5.12 Indien voor de dienstverlening een vaste prijs is overeengekomen, zal SBG de klant voorafgaand aan de uitvoering van het meerwerk informeren over de financiële consequenties daarvan. Slechts na schriftelijke bevestiging zal tot uitvoering worden overgegaan. 

Artikel 6 Privacy en gegevensverwerking 

6.1 Indien dit noodzakelijk is voor een correcte uitvoering van de overeenkomst, zal klant op verzoek van SBG schriftelijk toelichten op welke wijze hij voldoet aan zijn verplichtingen onder de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

6.2 Klant vrijwaart SBG tegen alle aanspraken van derden, waaronder betrokkenen en toezichthouders, in verband met de verwerking van persoonsgegevens waarvoor klant als verwerkingsverantwoordelijke geldt. 

6.3 Klant is volledig verantwoordelijk voor de gegevens die hij verwerkt met gebruik van de diensten van SBG. Klant garandeert dat deze verwerking rechtmatig is en geen inbreuk maakt op rechten van derden. Klant vrijwaart SBG tegen alle claims die voortvloeien uit het gebruik van deze gegevens in het kader van de overeenkomst. 

Artikel 7 Beveiliging 

7.1 Indien SBG op grond van de overeenkomst verplicht is om informatiebeveiliging toe te passen, zal deze voldoen aan de schriftelijk overeengekomen beveiligingsmaatregelen. Bij het ontbreken van concrete afspraken streeft SBG naar een redelijk beveiligingsniveau dat in verhouding staat tot de stand van de techniek, aard van de gegevens en de bijbehorende kosten. Het platform kan echter niet garanderen dat beveiliging onder alle omstandigheden doeltreffend is. 

7.2 Door SBG verstrekte toegangs- of identificatiegegevens, zoals wachtwoorden, tokens of certificaten, zijn strikt vertrouwelijk en mogen uitsluitend binnen de organisatie van klant door geautoriseerde personen worden gebruikt. SBG behoudt zich het recht voor deze gegevens te wijzigen indien nodig. 

7.3 Klant is verplicht zijn eigen IT-infrastructuur adequaat te beveiligen en dient zorg te dragen voor het gebruik van actuele antivirussoftware en overige standaardbeveiliging. 

Hoofdstuk 2 – Uitvoering van de overeenkomst 

Artikel 8 Uitvoering en wijzigingen 

8.1 SBG zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen, en in overeenstemming met de eisen van goed opdrachtnemerschap, uitvoeren. 

8.2 Indien en voor zover een behoorlijke uitvoering van de overeenkomst dit vereist, is SBG gerechtigd (delen van) de werkzaamheden te laten verrichten door derden. 

8.3 Indien de overeenkomst is aangegaan met het oog op uitvoering door een specifiek persoon, is SBG steeds gerechtigd om deze te vervangen door een andere persoon met vergelijkbare kwalificaties. 

8.4 SBG is niet gehouden aanwijzingen van klant met betrekking tot de uitvoering van de diensten op te volgen indien deze strijdig zijn met de overeenkomst of redelijkerwijs niet uitvoerbaar zijn. Eventuele extra werkzaamheden als gevolg van gewijzigde of aanvullende instructies worden als meerwerk beschouwd en tegen de geldende tarieven aan klant doorbelast. 

8.5 De opdrachtgever is gehouden alle gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst, tijdig en volledig aan SBG te verstrekken. Hieronder worden mede verstaan de gegevens waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn. Indien deze gegevens niet tijdig zijn verstrekt, is SBG gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en de hieruit voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen. 

8.6 Indien is overeengekomen dat de werkzaamheden in fasen zullen worden uitgevoerd, is SBG gerechtigd de uitvoering van onderdelen die tot een volgende fase behoren op te schorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. 

8.7 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke nakoming noodzakelijk is om de aard of omvang van de overeengekomen werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, is SBG gerechtigd een passend alternatief voor te stellen en de overeenkomst dienovereenkomstig aan te passen. 

8.8 Een wijziging of aanvulling van de overeenkomst kan gevolgen hebben voor de overeengekomen uitvoeringstermijn. SBG zal de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. 

8.9 Indien een wijziging of aanvulling financiële en/of kwalitatieve consequenties met zich meebrengt, zal SBG de opdrachtgever hierover voorafgaand informeren. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal tevens worden aangegeven in hoeverre de wijziging aanleiding geeft tot aanpassing van het overeengekomen tarief. 

Artikel 9 Oplevering en klachtplicht 
9.1 Alle termijnen die door Partijen worden afgesproken, hebben niet te gelden als fatale termijnen, tenzij zulks uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Het enkel overschrijden van een termijn brengt SBG niet in verzuim. 

9.2 Indien partijen een uitdrukkelijk overeengekomen (leverings)termijn of (oplever)datum zijn overeengekomen, komt SBG slechts in verzuim indien klant haar schriftelijk in gebreke heeft gesteld, met daarbij een redelijke termijn van ten minste veertien (14) dagen om alsnog aan de verplichtingen te voldoen, en deze termijn ongebruikt is verstreken. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat SBG in staat is adequaat te reageren. 

9.3 SBG is niet gebonden aan een overeengekomen (oplever)termijn of (leverings)datum indien partijen wijzigingen zijn overeengekomen in de omvang van de werkzaamheden (zoals meerwerk, wijziging van specificaties, etc.) of in de aanpak van de uitvoering, of indien klant niet voldoet aan zijn verplichtingen of de benodigde informatie niet tijdig en volledig aanlevert. Hetzelfde geldt bij het niet tijdig verlenen van medewerking. Indien de vertraging te wijten is aan klant, is uitstel of opschorting van de termijn nimmer grond voor ontbinding of schadevergoeding. 

9.4. Indien de Opdrachtgever niet, dan wel niet, tijdig aan haar verplichtingen heeft voldaan van deze algemene voorwaarden, wordt een eventuele vertraging van de uitvoering van de Overeenkomst zijdens SBG geacht daarvan het gevolg te zijn. 

9.5. De termijn voor oplevering wordt in ieder geval verlengd met de periode(s) dat Opdrachtgever in gebreke is gebleven met de nakoming van de verplichtingen van deze algemene voorwaarden. 

9.6 Indien in de overeenkomst sprake is van fasering van werkzaamheden of oplevering in deelresultaten, is SBG gerechtigd de aanvang of voortgang van een volgende fase of onderdeel uit te stellen totdat klant het voorafgaande schriftelijk heeft goedgekeurd. 

9.7 Opdrachtgever dient binnen veertien (14) dagen na (op)levering eventuele gebreken schriftelijk te melden bij SBG via klacht@sportiefbesteedgroep.nl, waarna het recht van Opdrachtgever op nakoming, schadevergoeding dan wel ander recht die Opdrachtgever ontleent aan de tekortkoming, komt te vervallen. SBG draagt bij een tijdig ingediende klacht ten aanzien van een gegronde tekortkoming, binnen een redelijke termijn zorg voor nakoming van de Overeenkomst. 

Artikel 10 Medewerkingsverplichtingen 

10.1 Partijen erkennen dat een succesvolle uitvoering van de overeenkomst mede afhankelijk is van tijdige en juiste samenwerking. De klant zal daarom steeds tijdig, volledig en in redelijkheid medewerking verlenen aan SBG, waaronder het beschikbaar stellen van relevante informatie, toegang, personeel en systemen indien nodig. 

10.2 Indien voor de uitvoering van de overeenkomst medewerkers of hulppersonen van de klant noodzakelijk zijn, garandeert de klant dat deze beschikken over de vereiste kennis, vaardigheden en bevoegdheden. Deze medewerkers zullen conform afgesproken planning worden ingezet. 

10.3 Voor werkzaamheden die bij of op locatie van de klant plaatsvinden, zal de klant kosteloos de noodzakelijke faciliteiten beschikbaar stellen, zoals een veilige werkplek met internettoegang. SBG is niet aansprakelijk voor schade of vertraging als gevolg van gebrekkige voorzieningen, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van SBG. 

10.4 Indien de dienstverlening van SBG afhankelijk is van door klant te leveren programmatuur, apparatuur, gegevens of andere middelen, is de klant verantwoordelijk voor tijdige en juiste levering daarvan. 

10.5 Indien overeengekomen is dat SBG apparatuur, programmatuur of andere systemen van klant zal gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst, staat de klant in voor correcte werking, compatibiliteit en beschikbaarheid van deze middelen. 

Artikel 11 Informatieverplichtingen 

11.1 De klant is verplicht alle informatie, documenten en specificaties die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst tijdig, volledig en juist aan SBG te verstrekken. 

11.2 De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan SBG verstrekte gegevens en informatie. SBG mag deze informatie zonder nadere verificatie gebruiken bij de uitvoering van haar verplichtingen. 

11.3 Ten behoeve van de continuïteit zal de klant één of meerdere contactpersonen aanwijzen die als aanspreekpunt fungeren en bevoegd zijn om bindende instructies te geven. 

Artikel 12 Project- en stuurgroepen 

12.1 Indien in het kader van de overeenkomst een projectgroep of stuurgroep wordt ingesteld zijn de werkzaamheden en besluitvorming van deze groep onderworpen aan de afspraken zoals schriftelijk overeengekomen. 

12.2 Besluiten die in een project- of stuurgroep worden genomen, binden SBG uitsluitend indien deze schriftelijk zijn bevestigd of voortvloeien uit vooraf overeengekomen bevoegdheden. SBG is nimmer verplicht om besluiten uit te voeren die naar zijn oordeel in strijd zijn met de overeenkomst of deugdelijk functioneren van de dienstverlening. 

12.3 De klant garandeert dat de door hem aangewezen deelnemers aan project- of stuurgroepen bevoegd zijn om de klant rechtsgeldig te vertegenwoordigen en bindende besluiten te nemen. 

Artikel 13 Geheimhouding 

13.1 Partijen zijn gehouden tot strikte geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de uitvoering van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie wordt als vertrouwelijk aangemerkt indien dit door de andere partij uitdrukkelijk als zodanig is aangeduid, dan wel redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de informatie. 

13.2 Bij overtreding van dit artikel verbeurt de klant aan SBG een direct opeisbare boete ter hoogte van zes (6) maanden honorarium per overtreding, vermeerderd met € 2.000,- voor iedere dag dat de overtreding voortduurt. Dit laat onverlet het recht van SBG om naast en boven deze boete volledige vergoeding van de daadwerkelijk geleden schade te vorderen. 

Hoofdstuk 3 Financiële bepalingen 

Artikel 14 Betalingsverplichtingen van de klant 

14.1: Indien in de overeenkomst is opgenomen dat de klant een eenmalige vergoeding of meerdere periodieke vergoedingen aan SBG dient te betalen, dient de klant steeds binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van een factuur van SBG het volledige bedrag van die factuur te voldoen. 

14.2: Het is de klant niet toegestaan om betalingen aan SBG op te schorten of te verrekenen met bedragen die de klant meent te kunnen vorderen van SBG om welke reden dan ook. 

14.3: Bij een overeenkomst waarin een verplichting voor de klant is opgenomen om periodiek vergoedingen aan SBG te betalen, is SBG gerechtigd de in de overeenkomst genoemde tarieven eenmaal per jaar te indexeren op basis van het Centraal Economisch Plan, jaarlijkse rapportage van het Centraal Planbureau (CBS), gemeten in maart voor het komende kalenderjaar, gecorrigeerd met het resultaat van de bijgestelde indexering van het lopende jaar en die van het vorige jaar. 

14.4: Onverminderd een aanpassing van de door de klant verschuldigde vergoeding op grond van het vorige artikel is SBG bevoegd om aanpassing van de vergoeding te verlangen als blijkt dat die niet meer overeenkomt met de redelijke kosten die SBG dient te maken om het gehuurde in een goede staat van onderhoud te houden, daaronder mede begrepen de te plegen noodzakelijke vervangingsinvesteringen. Een dergelijke aanpassing zal door SBG aan de klant worden aangezegd met inachtneming van een termijn van minimaal twee maanden. 

14.5: In geval van een overeenkomst waarin een verplichting voor de klant is opgenomen om periodiek vergoedingen aan SBG te betalen, waar tegenover staat dat de klant voor een bepaalde tijd gebruik mag maken van goederen of diensten van SBG, is SBG gerechtigd afdoende zekerheid te vragen, bijvoorbeeld door het voldoen van een waarborgsom of bevoorschotting. In dat geval kan SBG alle vorderingen die zij uit hoofde van die overeenkomst op de klant heeft, op de waarborgsom en/of bevoorschotting verhalen zonder nadere ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst.  

14.6 Ongeacht welk ontbindingsrecht in deze Algemene Voorwaarden is opgenomen, geldt dat een door SBG doorgevoerde jaarlijkse of overeengekomen indexatie van tarieven nimmer een grond vormt voor ontbinding of beëindiging van de overeenkomst door de klant. 

14.7: Het niet, niet tijdig of niet volledig gebruikmaken door de klant van een overeengekomen dienst of van geleverde goederen gedurende de contractueel vastgestelde periode, ontslaat de klant niet van zijn betalingsverplichting jegens SBG, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.  

14.8 Steeds wanneer de klant in verzuim is met de tijdige en volledige betaling van een geldsom, is SBG gerechtigd aan de klant vanaf de vervaldag de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen. 

14.9  Indien een klant toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van enige verplichting op grond van wet of overeenkomst en SBG daardoor gerechtelijke en/of buitengerechtelijke maatregelen moet nemen, zijn alle daaruit voortvloeiende kosten voor rekening van de klant. 

Artikel 15 Eigendomsvoorbehoud 

15.1 Alle door SBG aan de klant geleverde zaken, waaronder apparatuur, documentatie, hardware en andere fysieke objecten, blijven eigendom van SBG totdat de klant volledig heeft voldaan aan alle betalingsverplichtingen die voortvloeien uit de tussen partijen gesloten overeenkomst(en). Hieronder vallen ook vorderingen wegens tekortschieten van de klant in de nakoming van zijn verplichtingen. 

15.2 Alle aan de klant verleende rechten op grond van een overeenkomst, waaronder licenties of gebruiksrechten, worden verleend onder de opschortende voorwaarde dat de klant de overeengekomen vergoedingen volledig en tijdig betaalt. Bij uitblijven van betaling is SBG gerechtigd de verleende rechten op te schorten of in te trekken. 

15.3 Indien de klant niet volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, is SBG gerechtigd om de levering of terbeschikkingstelling van gegevens, programmatuur, materialen of andere prestaties op te schorten, zonder dat de klant recht heeft op schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. 

15.5 De klant is niet gerechtigd de door SBG geleverde zaken, waarop het eigendomsvoorbehoud rust, te vervreemden, te verpanden of op andere wijze te bezwaren, zolang de klant niet volledig aan zijn betalingsverplichtingen jegens SBG heeft voldaan, tenzij SBG hiervoor schriftelijk toestemming verleent. 

15.6 Indien de klant in verzuim is met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen, is SBG gerechtigd de geleverde zaken terug te vorderen en te (laten) verwijderen bij de klant of derden die deze zaken voor de klant houden, ongeacht waar deze zich bevinden. De klant verleent SBG hierbij onherroepelijk toestemming om voor dit doel de locaties waar de zaken zich bevinden te betreden. 

Hoofdstuk 4 Aansprakelijkheid en risico 

Artikel 16 Aansprakelijkheid van de klant 

16.1 In het geval dat de klant gebruik maakt van enig goed van SBG op welke grond dan ook, is de klant aansprakelijk voor schade en/of verlies van of aan dat goed in de periode dat hij van dat goed gebruik maakt, ongeacht of hij aan de schade, het verlies, de diefstal of het onbruikbaar of waardeloos maken van het goed schuld heeft. Onder schade wordt ook gevolgschade verstaan. 

16.2 De klant is verplicht preventieve maatregelen te nemen ter voorkoming van diefstal van en schade aan het aan hem door SBG ter beschikking gestelde goed. In geval van diefstal of schade dient de klant dit zo spoedig mogelijk aan SBG te melden. 

16.3 De klant is altijd aansprakelijk voor (gevolg)schade die hij veroorzaakt als hij het goed willens en wetens gebruikt in afwijking van hetgeen met SBG is overeengekomen; en/of hij zich willens en wetens niet houdt aan de aanwijzingen van SBG tot behoud van het goed en/of tot behoud van de rechten van SBG. 

16.4 Deze aansprakelijkheid beperkt zich niet tot een vastgesteld bedrag. De door of namens SBG gemaakte expertisekosten ten behoeve van het vaststellen van schade, reparatie- en/of reinigingskosten aan het goed, komen rechtstreeks voor rekening van de klant. De klant verklaart zich er op voorhand mee akkoord dat een expertise op kosten van hem wordt uitgevoerd door SBG zelf of door een door SBG aangewezen erkend expertisebureau, indien dit door SBG wenselijk wordt geacht. 

Artikel 17 Uitsluiting aansprakelijkheid SBG 

17.1 SBG is niet aansprakelijk voor schade, verlies, vorderingen van derden, boeten en/of kosten, op welke wijze ook ontstaan, tenzij de klant bewijst dat deze schade of kosten zijn veroorzaakt door opzet of grove schuld van SBG of haar leidinggevend personeel. 

17.2 Indien en voor zover aansprakelijkheid van SBG ondanks het voorgaande toch wordt aangenomen, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekeraar van SBG in het desbetreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de polisvoorwaarden. 

17.3 Indien geen uitkering krachtens verzekering mocht plaatsvinden, is de aansprakelijkheid van SBG beperkt tot het bedrag van de door de klant aan SBG betaalde vergoeding met betrekking tot de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft, met een absoluut maximum van € 10.000 (tienduizend euro), tenzij anders bepaald in 17.4 en 17.5. 

17.4 De totale aansprakelijkheid van SBG wegens toerekenbare tekortkoming of uit enige andere rechtsgrond is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de voor die overeenkomst bedongen prijs (exclusief btw). Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een duurovereenkomst betreft met een looptijd van meer dan één jaar, wordt dit bedrag gesteld op de vergoedingen (exclusief btw) die in het kader van de overeenkomst door de klant zijn betaald gedurende het jaar voorafgaand aan het ontstaan van de schade, met een maximum van € 25.000 (vijfentwintigduizend euro). 

17.5 De totale aansprakelijkheid van SBG voor schade door dood of lichamelijk letsel, of voor materiële schade aan zaken, bedraagt maximaal € 1.000.000 (één miljoen euro) per gebeurtenis, waarbij een reeks van samenhangende gebeurtenissen als één gebeurtenis wordt aangemerkt. 

17.6 SBG is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, aanspraken van afnemers van de klant, verlies of verminking van gegevens of documenten, of schade die verband houdt met het gebruik van door de klant aan SBG voorgeschreven zaken of derden. 

17.7 De in dit artikel opgenomen aansprakelijkheidsbeperkingen gelden onverminderd voor de aansprakelijkheid van SBG op grond van onrechtmatige daad of andere rechtsgronden, en gelden mede ten gunste van derden die door SBG bij de uitvoering van de overeenkomst worden ingeschakeld. 

17.8 De in dit artikel opgenomen beperkingen en uitsluitingen vervallen indien en voor zover de schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van SBG. 

17.9 Aansprakelijkheid van SBG wegens toerekenbare tekortkoming ontstaat slechts indien de klant SBG onverwijld schriftelijk in gebreke stelt met een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming en een redelijke termijn voor herstel biedt, en SBG binnen deze termijn niet alsnog nakomt. 

17.10 Voorwaarde voor enig recht op schadevergoeding is dat de klant de schade zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen zestig (30) dagen na ontdekking, schriftelijk meldt bij SBG. Vorderingen tot schadevergoeding vervallen indien deze niet binnen zes (6) maanden na de schadeveroorzakende gebeurtenis schriftelijk zijn ingesteld. 

17.11 De klant vrijwaart SBG voor alle aanspraken van derden, inclusief aanspraken wegens productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem dat door de klant aan een derde is geleverd en dat mede bestaat uit door SBG geleverde onderdelen, programmatuur of materialen. 

17.12 SBG zal zich naar beste vermogen en met de nodige zorg inspannen om de overeengekomen diensten, werkzaamheden of resultaten te realiseren. Alle verplichtingen van SBG hebben het karakter van een inspanningsverplichting, tenzij en voor zover in de overeenkomst uitdrukkelijk een concreet resultaat is vastgelegd en SBG dit resultaat schriftelijk en ondubbelzinnig heeft gegarandeerd. Zelfs in gevallen waarin een bepaald doel, resultaat of prestatie-indicator is overeengekomen, geldt dat SBG zich maximaal inspant om dit doel te bereiken, zonder dat dit leidt tot een resultaatsverbintenis of een garantie op het daadwerkelijk behalen van dat doel. 

Artikel 18 Overmacht 

18.1 Geen van de partijen is gehouden tot nakoming van enige verplichting indien zij daartoe wordt verhinderd door een overmachtsituatie. Onder overmacht aan de zijde van SBG wordt verstaan, naast hetgeen daaronder in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, iedere van buiten komende oorzaak, voorzien of onvoorzien, waarop SBG geen invloed kan uitoefenen en die de nakoming van haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Voorbeelden hiervan zijn onder meer: 

(i) het uitvallen of tekortschieten van leveranciers; 

(ii) oorlog, rellen, molest of terrorisme; 

(iii) brand, wateroverlast of andere natuurrampen; 

(iv) storingen in nutsvoorzieningen of telecommunicatie; 

(v) uitval van internet, netwerken of hardware van derden; 

(vi) epidemieën of pandemieën; 

(vii) overheidsmaatregelen; 

(viii) arbeidsongeregeldheden binnen of buiten SBG; 

(ix) werkstakingen binnen de organisatie van SBG. 

18.2 SBG kan zich tevens op overmacht beroepen indien de overmachtssituatie intreedt nadat zij haar verplichtingen had moeten nakomen. 

18.3 Gedurende de periode van overmacht worden de verplichtingen van SBG opgeschort. Indien de overmachtsituatie langer dan zestig (60) dagen voortduurt, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst geheel of gedeeltelijk schriftelijk te ontbinden, zonder gehoudenheid tot enige schadevergoeding. Reeds verrichte prestaties worden naar rato afgerekend. 

18.4 Indien SBG bij het intreden van de overmacht reeds gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is SBG gerechtigd het reeds uitgevoerde of nog uitvoerbare gedeelte afzonderlijk te factureren. De klant is in dat geval gehouden deze factuur te voldoen alsof het een afzonderlijke overeenkomst betrof. 

Artikel 19 Risico-overgang 

19.1 Het risico van verlies, diefstal, beschadiging of tenietgaan van zaken, goederen, gegevens(dragers), programmatuur, wachtwoorden, documentatie of databestanden die door SBG in het kader van de overeenkomst worden geleverd of beschikbaar gesteld, gaat over op de klant op het moment van feitelijke aflevering of terbeschikkingstelling aan de klant of diens gemachtigde. Dit geldt ook indien transport of installatie door SBG wordt uitgevoerd. 

Hoofdstuk 5 Detachering en materiële leveringen 

Artikel 20 Detacheringsdiensten 

20.1 Indien overeengekomen, zal SBG één of meerdere medewerkers aan klant ter beschikking stellen voor werkzaamheden onder diens leiding en toezicht. De werkzaamheden worden op risico van klant verricht. 

20.2 Klant is bevoegd de ter beschikking gestelde medewerker slechts andere werkzaamheden te laten verrichten dan overeengekomen na voorafgaand schriftelijk overleg met SBG. 

20.3 Het is klant niet toegestaan de medewerker aan een derde partij ter beschikking te stellen zonder uitdrukkelijke en schriftelijke instemming van SBG. 

20.4 SBG spant zich in om bij uitval van een medewerker – bijvoorbeeld door ziekte of beëindiging van de beschikbaarstelling – zorg te dragen voor een geschikte vervanger met vergelijkbare kwalificaties. Er kan geen garantie worden gegeven dat vervanging altijd mogelijk is. 

Artikel 21 Arbeidstijd, werktijden en arbeidsomstandigheden 

21.1 Klant draagt zorg voor naleving van de geldende wettelijke regelgeving inzake arbeidstijden, pauzes, rusttijden en veiligheid op de werkplek van de SBG-medewerker. 

21.2 Indien vereist, verstrekt klant een toegangspas, werkplek en instructies die noodzakelijk zijn om de werkzaamheden te kunnen verrichten conform de geldende arbo-regels. 

Artikel 22 Overwerkvergoeding en reistijd 

22.1 Indien een ter beschikking gestelde medewerker van SBG op verzoek van klant langer werkt dan de overeengekomen werktijd of buiten reguliere werkdagen wordt ingezet, dan is klant een overwerkvergoeding verschuldigd conform de overeengekomen tarieven. 

22.2 Ook voor reistijd of reiskosten die buiten de gebruikelijke werktijden vallen, geldt een toeslag zoals overeengekomen, of bij gebreke daarvan op basis van de gebruikelijke tarieven van SBG. 

Artikel 23 Inlenersaansprakelijkheid  

23.1 Klant zal alle wettelijke verplichtingen in acht nemen die voortvloeien uit de inlenersaansprakelijkheid, waaronder het afdragen van loonbelasting, premies werknemersverzekeringen en sociale lasten indien en voor zover wettelijk op klant van toepassing. SBG blijft verantwoordelijk voor correcte afdrachten voor haar eigen personeel, behoudens wanneer deze verantwoordelijkheid krachtens wet of rechterlijke uitspraak (mede) op klant rust. 

Artikel 24 Aansprakelijkheid bij detachering 

24.1 De klant is verantwoordelijk voor het dagelijks toezicht, begeleiding en de veiligheid van de door SBG ter beschikking gestelde medewerker(s) tijdens de uitvoering van de werkzaamheden. 

24.2 SBG is niet aansprakelijk voor schade die door of in verband met de inzet van een medewerker ontstaat aan eigendommen van de klant of derden, tenzij deze schade aantoonbaar het gevolg is van opzet of grove schuld van SBG. 

24.3 De klant vrijwaart SBG voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het handelen of nalaten van de medewerker voor zover deze werkzaam is onder leiding en toezicht van de klant. 

Artikel 25 Vrijwaring en verzekeringen 

25.1 De klant is verplicht een adequate verzekering af te sluiten en te handhaven die schade dekt die wordt veroorzaakt door of in verband met de inzet van door SBG ter beschikking gestelde medewerker(s). 

25.2 Indien SBG door een derde aansprakelijk wordt gesteld voor schade die verband houdt met werkzaamheden uitgevoerd onder toezicht van de klant, heeft SBG voor het volledige bedrag dat zij moet betalen aan schadevergoeding en kosten, recht van regres op de klant. 

Artikel 26 Overige bepalingen detachering 

26.1 De klant is gehouden om SBG onmiddellijk te informeren over iedere situatie of gebeurtenis die de uitvoering van de werkzaamheden door de medewerker(s) kan beïnvloeden, waaronder arbeidsomstandigheden, veiligheidsrisico’s of conflicten. 

26.2 Indien de medewerker werkzaamheden uitvoert bij of in samenwerking met derden, blijft de klant volledig verantwoordelijk voor de naleving van alle contractuele en wettelijke verplichtingen. 

Artikel 27 Opleidingen en trainingen 

27.1 Een aanmelding voor een opleiding of training is bindend vanaf het moment van schriftelijke of digitale bevestiging door SBG. 

27.2 De klant is zelf verantwoordelijk voor de juiste keuze en geschiktheid van de opleiding of training voor zijn deelnemers. Het ontbreken van de vereiste voorkennis of voorbereiding geeft geen recht op kosteloze annulering of restitutie. De klant mag een deelnemer vervangen, mits dit tijdig en schriftelijk aan SBG wordt gemeld. 

27.3 Indien onvoldoende aanmeldingen zijn ontvangen, is SBG gerechtigd de opleiding of training te combineren met een andere sessie, te verplaatsen of te annuleren. In dat geval zal SBG de klant daarover tijdig informeren. 

27.4 Bij annulering door de klant of bij het niet-verschijnen van deelnemers is de klant de volledige overeengekomen vergoeding verschuldigd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Dit laat het recht van SBG onverlet om aanvullende annuleringsvoorwaarden te hanteren. 

27.5 SBG bepaalt de inhoud, opbouw en planning van de opleiding of training. 

27.6 De klant draagt zorg voor naleving van deelnameverplichtingen door de deelnemers. Indien een deelnemer zich misdraagt of de voortgang van de opleiding belemmert, kan SBG verdere deelname weigeren zonder verplichting tot terugbetaling. 

27.7 Het gebruik van door de klant beschikbaar gestelde apparatuur of programmatuur vindt plaats op eigen risico. SBG staat niet in voor de foutloze werking of compatibiliteit van deze middelen. 

27.8 Opleidingen of trainingen kunnen op locatie van de klant plaatsvinden, mits deze locatie geschikt is en voorzien van de noodzakelijke faciliteiten en infrastructuur. 

27.9 Voor het gebruik van documentatie, opleidingsmateriaal of hand-outs kan een afzonderlijke vergoeding worden gevraagd. Deze materialen zijn uitsluitend bestemd voor intern gebruik door de klant en mogen niet zonder schriftelijke toestemming van SBG worden verveelvoudigd of verspreid. 

27.10 Indien de opleiding of training (gedeeltelijk) wordt geleverd in de vorm van e-learning, zijn naast deze voorwaarden tevens de SaaS-voorwaarden van SBG van toepassing. 

Artikel 28 Reizen, verblijf en inhuur 

28.1 Alle werkzaamheden die SBG verricht met betrekking tot het boeken, organiseren of reserveren van derde (artiesten), reizen, verblijven en tickets namens de klant, hebben uitsluitend betrekking op bemiddeling tussen de klant en de derde aanbieder, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen. SBG is nooit partij bij de overeenkomst die tot stand komt tussen de klant en deze derde partij en verricht uitsluitend ondersteunende diensten. 

28.2 Alle annuleringskosten die voortvloeien uit een door de klant geannuleerde reservering zijn volledig voor rekening van de klant. Indien deze kosten door de derde aanbieder aan SBG worden gefactureerd, zal SBG deze kosten doorbelasten aan de klant. 

28.3 De klant is verantwoordelijk voor het tijdig en correct aanleveren van alle benodigde informatie voor het maken van een correcte reservering, zoals naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer en het aantal deelnemers. SBG is niet aansprakelijk voor kosten die voortvloeien uit onjuiste of onvolledige informatie van de klant. 

28.4 De klant en het reisgezelschap zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van een adequate aansprakelijkheidsverzekering en/of annuleringsverzekering. 

28.5 SBG is in geen geval aansprakelijk voor schade, direct of indirect, die voortvloeit uit de overeenkomst tussen de klant en de derde aanbieder. 

28.6 De klant vrijwaart SBG voor alle aanspraken van derden die verband houden met deelname van de klant of diens reisgezelschap aan de geboekte reis, het verblijf of het evenement. De klant vrijwaart SBG tevens voor alle aanspraken van de derde aanbieder met betrekking tot de nakoming van de overeenkomst tussen de klant en deze derde partij. 

Artikel 29 – Verhuur en reservering 

29.1 Verhuur en reservering 

29.1.1 Het huren van sport- en spelmaterialen of luchtkussens is uitsluitend mogelijk via de website [www.sbgverhuur.nl] of via het op de website vermelde e-mailadres. 

29.1.2 Verhuur is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar of ouder, na vertoon van een geldig identiteitsbewijs en het volledig invullen en bevestigen van de reservering. 

29.1.3 Materialen worden uitsluitend verhuurd voor recreatieve doeleinden, zoals vermeld in het reserveringsformulier. 

29.1.4 Een reservering is pas definitief na schriftelijke of elektronische bevestiging door SBG Verhuur. 

29.2 Tarieven en betaling 

29.2.1 De op de website of tarievenlijst vermelde prijzen zijn de geldende tarieven per artikel, per dag. 

29.2.2 SBG Verhuur kan een waarborgsom verlangen, welke vooraf of bij afhalen dient te worden voldaan. 

29.2.3 Betaling vindt plaats via iDeal of factuur, zoals aangegeven op de website, en dient uiterlijk vóór of bij het afhalen te zijn voldaan. 

29.2.4 Indien de klant niet tijdig betaalt, is SBG gerechtigd de materialen niet mee te geven en de reservering te annuleren. 

29.3 Ophalen, retourneren en transport 

29.3.1 Het ophalen en retourneren van materialen gebeurt op de overeengekomen datum en tijd. 

29.3.2 Bij het ophalen van luchtkussens dient de huurder voor voldoende mankracht en geschikt transport te zorgen. Bij ongeschikt transport kan SBG weigeren de materialen mee te geven. 

29.3.3 Materialen moeten schoon, droog en in goede staat worden teruggebracht. Bij niet-naleving kunnen schoonmaakkosten of extra huurkosten (minimaal één dagtarief) in rekening worden gebracht. 

29.3.4 Indien SBG Verhuur de bezorgservice verzorgt, zijn gemaakte afspraken (datum, tijd, locatie) bindend. Bij niet-nakoming of te late annulering kan SBG extra kosten rekenen. 

29.4 Gebruik en aansprakelijkheid 

29.4.1 De huurder is verantwoordelijk voor zorgvuldig gebruik en het naleven van de bijgeleverde handleiding, veiligheidsvoorschriften en certificeringen. 

29.4.2 Het is niet toegestaan de materialen door te verhuren, uit te lenen of te gebruiken voor andere doeleinden dan overeengekomen. 

29.4.3 SBG is gerechtigd de huurovereenkomst per direct te beëindigen bij onaanvaardbaar gebruik, ernstige overtredingen of wanprestatie, zonder recht op restitutie. 

29.5 Annulering 

29.5.1 Annulering van een reservering dient per e-mail te gebeuren onder vermelding van het reserveringsnummer. 

29.5.2 Bij annulering binnen een week voor aanvang kan SBG een boetebedrag in rekening brengen, oplopend tot 100% van de huursom bij annulering op de dag zelf of het niet afhalen van de materialen. 

29.5.3 Bij extreme weersomstandigheden (regen of windkracht 5+) kan SBG besluiten de levering te annuleren. De huurder kan in dat geval kosteloos omboeken of restitutie ontvangen. 

29.6 Schade, vermissing en kosten 

29.6.1 Kosten voor herstel, vervanging (tegen nieuwwaarde), schoonmaak of gevolgschade worden volledig aan de huurder doorberekend. 

Hoofdstuk 6 Digitale Dienstverlening  
(IT, marketing & communicatie) 

Artikel 30 – Garantie en herstel 

30.1 SBG staat ervoor in dat de door haar ontwikkelde programmatuur, websites, webshops en SaaS-diensten bij oplevering vrij zijn van wezenlijke programmeerfouten en functioneren conform de schriftelijk overeengekomen specificaties. 

30.2 SBG zal zich naar beste vermogen inspannen om fouten en tekortkomingen binnen een redelijke termijn te herstellen, mits deze schriftelijk en gedetailleerd zijn gemeld. Voor programmatuur geldt een meldtermijn van drie (3) maanden na aflevering of, indien overeengekomen, na acceptatie. Voor websites, webshops en overige diensten geldt een termijn van dertig (30) dagen na aflevering. 

30.3 Herstel vindt uitsluitend plaats indien de klant de programmatuur, website of webshop gebruikt conform het overeengekomen doel en de bijbehorende systeemvereisten. In gevallen van verkeerd of onzorgvuldig gebruik, foutieve handelingen of gebruik in combinatie met niet-ondersteunde browsers, hardware of software, vervalt het recht op herstel. 

30.4 De garantie vervalt indien de klant zonder schriftelijke toestemming van SBG wijzigingen in de programmatuur, website of webshop aanbrengt of laat aanbrengen. 

30.5 De garantie dekt geen schade of storingen als gevolg van verkeerd gebruik, verlies of verminking van gegevens, overmacht of factoren buiten de invloedssfeer van SBG. SBG staat evenmin in voor de werking van door de klant gevraagde toegang tot FTP-gegevens of uitgebreide rechten binnen een CMS. 

30.6 Indien herstel op locatie van de klant moet plaatsvinden, kunnen hiervoor aanvullende kosten in rekening worden gebracht conform de op dat moment geldende tarieven van SBG. 

30.7 Indien directe herstelactie niet mogelijk is, mag SBG tijdelijke oplossingen of ‘workarounds’ inzetten. Volledig herstel kan bij een volgende versie of update worden ingepland. 

30.8 Indien een gebrek niet binnen de verantwoordelijkheid van SBG valt of niet reproduceerbaar is, kan herstel uitsluitend plaatsvinden tegen de overeengekomen tarieven. 

Artikel 31 – Webdesign en onderhoud 

31.1 Indien de klant na goedkeuring van een ontwerp alsnog aanpassingen wenst, is SBG gerechtigd alle hieruit voortvloeiende werkzaamheden, zowel grafisch als technisch, als meerwerk in rekening te brengen conform de gebruikelijke tarieven van SBG. 

31.2 De klant is verplicht de opgeleverde applicatie, website of webshop zo spoedig mogelijk te controleren op zichtbare of niet direct zichtbare tekortkomingen. Eventuele tekortkomingen dienen uiterlijk binnen drie (3) maanden na oplevering schriftelijk aan SBG te worden gemeld. 

31.3 De website of webshop wordt niet als non-conform beschouwd wanneer de afwijking: 

  1. subjectief is (bijvoorbeeld smaak of esthetische voorkeuren);
  2. kleine tekortkomingen betreft die de operationele ingebruikname redelijkerwijs niet belemmeren; of
  3. het gevolg is van het niet tijdig aanleveren van content of materialen door de klant.

31.4 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is SBG niet verplicht de website of webshop te onderhouden of te beheren na oplevering, noch aanvullende software of hulpprogramma’s te leveren. 

31.5 Indien een onderhouds- of serviceovereenkomst wordt afgesloten, heeft deze een minimale duur van twaalf (12) maanden. De overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd met gelijke duur, tenzij deze minimaal twee (2) maanden voor de afloop schriftelijk wordt opgezegd. 

31.6 SBG draagt geen verantwoordelijkheid voor het gebruik of de exploitatie van de opgeleverde website of webshop. De klant is zelf verantwoordelijk voor de naleving van toepasselijke wet- en regelgeving, inclusief e-commerce en privacywetgeving. 

31.7 Het bovenstaande is van overeenkomstige toepassing bij opdrachten tot aanpassing of upgrading van bestaande websites of webshops. 

Artikel 32 – Domeinnaamregistratie en hosting 

32.1 Indien SBG de domeinnaamregistratie verzorgt, wordt deze in naam van de klant aangevraagd. SBG staat er niet voor in dat een aanvraag daadwerkelijk wordt toegekend en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor de inhoud, samenstelling of het gebruik van de domeinnaam. De klant vrijwaart SBG voor alle aanspraken van derden hierover. 

32.2 SBG is geheel vrij in de wijze waarop de hosting wordt verzorgd en is niet gehouden te hosten op een dedicated server, tenzij schriftelijk overeengekomen. 

32.3 Hosting door SBG betekent niet dat SBG enige verantwoordelijkheid draagt voor de inhoud of exploitatie van de gehoste website of webshop. De klant blijft hiervoor volledig verantwoordelijk en vrijwaart SBG tegen alle aanspraken van derden, inclusief schendingen van intellectuele eigendomsrechten en privacywetgeving. 

32.4 Alleen indien schriftelijk overeengekomen omvat de hostingovereenkomst back-up-, uitwijk- en recoverydiensten. SBG aanvaardt geen aansprakelijkheid voor het niet (juist) functioneren van deze diensten. 

32.5 De klant is verplicht zijn systemen en infrastructuur adequaat te beveiligen en te allen tijde te voorzien van recente antivirussoftware en beveiligingsmaatregelen. 

32.6 De hostingovereenkomst wordt aangegaan voor een minimale duur van twaalf (12) maanden en wordt stilzwijgend verlengd met gelijke duur, tenzij de overeenkomst minimaal twee (2) maanden voor het einde schriftelijk wordt opgezegd. 

Artikel 33 – Zoekmachine-marketing en linkbuilding 

33.1 SBG zal zich inspannen om tijdens de looptijd van de overeenkomst een optimale positie in zoekmachines, zoals Google, te realiseren en te behouden. SBG geeft echter geen garantie op enig resultaat en aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van zoekresultaten of aangelegde backlinks. 

33.2 Ter uitvoering van de overeenkomst verleent de klant SBG een volmacht als bedoeld in artikel 3:62 lid 2 BW en verschaft de klant SBG, indien nodig, volledige toegang tot het CMS en FTP-gegevens. 

33.3 SBG is bevoegd om naar eigen inzicht maatregelen of ingrepen te verrichten die zij noodzakelijk acht om het gewenste resultaat te behalen, zonder dat hiervoor voorafgaande toestemming van de klant vereist is. 

33.4 Indien de klant het abonnement voor zoekmachine-marketing of linkbuilding beëindigt, zal SBG haar werkzaamheden onmiddellijk staken zonder gehouden te zijn tot schadevergoeding. 

33.5 Indien de website of webshop van de klant niet bij SBG wordt gehost en SBG toegang nodig heeft voor werkzaamheden, kan SBG niet aansprakelijk worden gesteld voor gebreken die hierdoor ontstaan. 

33.6 De overeenkomst voor zoekmachine-marketing en linkbuilding heeft een minimale looptijd van twaalf (12) maanden en wordt stilzwijgend verlengd met gelijke duur, tenzij deze minimaal twee (2) maanden voor het einde schriftelijk wordt opgezegd. 

Artikel 34 Service Level Agreement (SLA) 

34.1 Eventuele afspraken over serviceniveaus (SLA’s) gelden uitsluitend indien deze schriftelijk door SBG en de klant zijn overeengekomen. 

34.2 SBG zal zich inspannen om klant tijdig te informeren over omstandigheden die de beschikbaarheid, prestaties of kwaliteit van de dienstverlening kunnen beïnvloeden. 

34.3 Indien in de SLA afspraken zijn gemaakt over beschikbaarheid van programmatuur, servers of systemen, gelden deze uitsluitend voor zover sprake is van correct gebruik en adequate technische voorzieningen aan de zijde van de klant. 

34.4 Verstoring of uitval die buiten de invloedssfeer van SBG ligt, waaronder netwerkstoringen, internetstoringen of tekortkomingen bij de klant of diens leveranciers, worden niet meegerekend bij de overeengekomen serviceniveaus. 

34.5 SLA-afspraken zijn te allen tijde beperkt tot de expliciet overeengekomen diensten en systemen. Uitbreidingen of wijzigingen vallen daar niet automatisch onder en worden als meerwerk beschouwd. 

Artikel 35 Back-ups 

35.1 Indien de dienstverlening inhoudt dat SBG op grond van de overeenkomst back-ups maakt van gegevens van de klant, zal dit geschieden conform de schriftelijk overeengekomen specificaties en termijnen. 

35.2 Bij gebreke van specifieke afspraken omtrent frequentie of omvang van back-ups, is SBG vrij om de back-ups uit te voeren volgens gangbare marktstandaarden en op momenten die zij geschikt acht. 

35.3 SBG zal de gemaakte back-ups met de vereiste zorgvuldigheid en conform de geldende professionele standaarden opslaan en beheren. 

35.4 De klant blijft te allen tijde volledig verantwoordelijk voor naleving van wettelijke administratie- en bewaarplichten, evenals voor het zelf bewaren en beveiligen van gegevens indien dit noodzakelijk is voor de bedrijfscontinuïteit. 

35.5 SBG aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verloren gegevens of schade die voortvloeit uit het ontbreken van back-ups, tenzij dit het directe gevolg is van opzet of grove nalatigheid van SBG. 

Artikel 36 Hostingdiensten 

36.1 SBG levert hostingdiensten op basis van de afspraken in de overeenkomst, inclusief de overeengekomen capaciteit, functionaliteiten en servicelevels. 

36.2 Hostingdiensten omvatten uitsluitend het gebruik van servers, infrastructuur en netwerktoegang, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 

36.3 Opslagcapaciteit, dataverkeer of andere technische limieten kunnen door SBG worden vastgesteld. Overschrijding van deze limieten leidt tot aanvullende kosten volgens de actuele tarieven. 

36.4 De klant is verantwoordelijk voor een juiste configuratie, het correct gebruik en adequate beveiliging van de hostingomgeving. Alle wijzigingen of afwijkingen dienen vooraf schriftelijk met SBG te worden overeengekomen. 

36.5 Alleen indien schriftelijk overeengekomen, levert SBG aanvullende voorzieningen zoals back-ups, failover-mechanismen of redundantieoplossingen. 

36.6 SBG kan geplande onderhoudswerkzaamheden uitvoeren die leiden tot tijdelijke onderbrekingen. Waar mogelijk zal SBG deze werkzaamheden buiten reguliere kantoortijden plannen en de klant tijdig informeren. 

36.7 Indien SBG optreedt namens de klant richting externe instanties (zoals registrars of providers), blijft de klant eindverantwoordelijk w.o. voor het verstrekken van juiste aanvraaggegevens. Alle bijkomende kosten worden doorbelast aan de klant volgens de geldende tarieven. 

Artikel 37 – Notice and Take Down (NTD) 

37.1 De klant dient zich te onthouden van onrechtmatig gebruik van de hostingdiensten, waaronder het schenden van privacywetgeving, intellectuele eigendomsrechten, het verspreiden van malware of andere activiteiten die in strijd zijn met de wet of met de overeenkomst. 

37.2 Bij klachten of vermoedens van onrechtmatig gebruik, inbreuk of misbruik is SBG gerechtigd om zonder voorafgaande toestemming: 

  1. de toegang tot (delen van) de diensten tijdelijk te blokkeren,
  2. gegevens of content te verwijderen, of
  3. de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder dat SBG gehouden is tot enige schadevergoeding.

37.3 De klant vrijwaart SBG tegen alle aanspraken van derden die voortvloeien uit het gebruik van de hostingdiensten door de klant of derden aan wie de klant toegang heeft verleend. 

Artikel 38 Uitvoering van de SaaS-dienst 

38.1 SBG zal de SaaS-dienst verlenen overeenkomstig de overeengekomen specificaties, waarbij de klant toegang krijgt tot functionaliteit via een internetverbinding. Het is de klant niet toegestaan derden gebruik te laten maken van de SaaS-dienst, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen. 

38.2 Indien de klant of een bevoegde overheidsinstantie wijzigingen eist in de uitvoering of inhoud van de dienst op basis van wetgeving of compliance-vereisten, is SBG gerechtigd deze wijzigingen door te voeren en eventuele meerkosten bij de klant in rekening te brengen. De klant zal hierover tijdig worden geïnformeerd. 

38.3 Indien de klant aanvullende wensen heeft die leiden tot aanpassingen in de SaaS-dienst die niet onder de oorspronkelijke overeenkomst vallen, gelden deze als meerwerk. Deze werkzaamheden worden slechts uitgevoerd na schriftelijke goedkeuring van de klant en worden afzonderlijk gefactureerd. 

38.4 SBG is gerechtigd om de SaaS-dienst te onderhouden, aan te passen of te wijzigen, bijvoorbeeld door het doorvoeren van nieuwe versies of updates. Indien hierdoor functionaliteit wijzigt of vervalt, zal het platform zich inspannen de klant hierover tijdig te informeren, maar aanpassingen ter verbetering of beveiliging zijn altijd toegestaan zonder voorafgaande toestemming van de klant. 

38.5 Indien nodig mag SBG de SaaS-dienst tijdelijk geheel of gedeeltelijk buiten gebruik stellen voor onderhoud, updates of andere noodzakelijke werkzaamheden, mits de klant hierover tijdig wordt geïnformeerd, tenzij dit door spoed geen uitstel verdraagt. 

38.6 SBG is niet verplicht om fysieke gegevensdragers of bronbestanden van de SaaS-dienst of de achterliggende programmatuur aan de klant ter beschikking te stellen. De SaaS-dienst wordt uitsluitend als online dienst geleverd. 

Artikel 39 Bescherming van persoonsgegevens 

39.1 De klant is verantwoordelijk voor de naleving van alle toepasselijke wet- en regelgeving inzake de verwerking van persoonsgegevens, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De klant garandeert dat hij gerechtigd is om persoonsgegevens aan SBG te verstrekken en vrijwaart het platform voor aanspraken van derden ter zake. 

39.2 Indien en voor zover SBG persoonsgegevens verwerkt in de rol van verwerker namens de klant, zal het platform passende technische en organisatorische maatregelen treffen ter bescherming van die gegevens, conform een eventueel gesloten verwerkersovereenkomst. 

39.3 Ondersteuning door het platform bij uitoefening van rechten door betrokkenen of bij gegevensverzoeken geschiedt tegen vergoeding, tenzij anders overeengekomen. 

Artikel 40 Aanvang van de dienstverlening; vergoeding 

40.1 De uitvoering van de overeengekomen SaaS-dienst vangt aan op de datum die in de overeenkomst is vastgesteld of, bij gebreke daarvan, op de datum waarop toegang tot de SaaS-dienst door SBG aan de klant wordt verleend. 

40.2 Voor het gebruik van de SaaS-dienst is de klant de vergoeding verschuldigd zoals vastgelegd in de overeenkomst. Indien betaling periodiek plaatsvindt, is de klant bij aanvang van iedere kalendermaand de vergoeding bij vooruitbetaling verschuldigd, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 

Artikel 41 Gebruiksrecht en gebruiksbeperkingen 

41.1 SBG verleent de klant een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht op de overeengekomen programmatuur en de bijbehorende documentatie, uitsluitend voor gebruik binnen de eigen organisatie van de klant gedurende de looptijd van de overeenkomst. 

41.2 De verplichting tot beschikbaarstelling van programmatuur strekt zich niet uit tot de broncode of technische documentatie die bij ontwikkeling is vervaardigd, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. De klant verkrijgt hierop geen recht, tenzij hiervoor separaat een vergoeding is overeengekomen. 

41.3 Het gebruiksrecht heeft uitsluitend betrekking op het overeengekomen gebruiksdoel. Het is de klant niet toegestaan de programmatuur te gebruiken op een wijze die afwijkt van het overeengekomen gebruik, tenzij dit voortvloeit uit een noodsituatie en slechts tijdelijk van aard is. 

41.4 Indien overeengekomen is dat de programmatuur gebruikt mag worden in combinatie met bepaalde apparatuur of besturingssystemen, is de klant alleen daartoe gerechtigd. Gebruik buiten deze configuratie is niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van SBG. 

41.5 De klant mag de programmatuur pas in gebruik nemen nadat SBG alle overeengekomen vergoedingen met betrekking tot dat gebruik volledig heeft ontvangen. Tevens mag de klant de programmatuur niet zonder toestemming ter beschikking stellen aan derden of deze buiten de eigen organisatie inzetten, tenzij in het kader van een SaaS- of outsourcingmodel uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 

41.6 De klant zal adequate technische maatregelen treffen om onbevoegd gebruik van de programmatuur te voorkomen, zoals authenticatievoorzieningen, firewalls of toegangscontrole. Technische beveiligingen in de programmatuur mogen niet worden verwijderd of omzeild. 

41.7 Het is de klant niet toegestaan dragers met programmatuur te kopiëren, te verwijderen of onbruikbaar te maken, behalve indien uitdrukkelijk overeengekomen. Gebruik van programmatuur via online platforms of SaaS-oplossingen geschiedt op afstand, zonder overdracht van fysieke gegevensdragers. 

41.8 De klant zal alle medewerking verlenen die redelijkerwijs nodig is om door of namens SBG uitgevoerde audits en controles toe te staan ter verificatie van rechtmatig gebruik. Vertrouwelijke informatie van de klant blijft hierbij beschermd, tenzij naleving van wettelijke verplichtingen dit anders vereist. 

41.9 Partijen komen overeen dat – voor zover in de overeenkomst niet anders is bepaald – de terbeschikkingstelling van programmatuur geen koop- of overdrachtsovereenkomst inhoudt. Het eigendom en de intellectuele eigendomsrechten blijven te allen tijde bij SBG. 

41.10 Onderhoud of ondersteuning aan de programmatuur wordt uitsluitend verricht indien dit schriftelijk is overeengekomen. In afwijkende gevallen kunnen aanvullende onderhouds- of ondersteuningsverplichtingen alleen op basis van een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst plaatsvinden. 

Artikel 42 Aflevering en installatie 

42.1 De programmatuur wordt door SBG geleverd op een overeengekomen gegevensdrager of via elektronische distributie in het overeengekomen formaat. Indien geen formaat is bepaald, wordt de levering naar keuze van SBG uitgevoerd. Bijbehorende gebruikersdocumentatie wordt in het Nederlands of Engels digitaal beschikbaar gesteld. 

42.2 Alleen indien schriftelijk overeengekomen, zal SBG de programmatuur bij de klant installeren en/of configureren. In andere gevallen draagt de klant daar zelf zorg voor, eventueel met behulp van derden. De klant is verantwoordelijk voor een geschikte installatieomgeving. 

Artikel 43 Acceptatie 

43.1 Indien partijen geen acceptatietest zijn overeengekomen, wordt de programmatuur geacht door de klant te zijn aanvaard op het moment van levering. 

43.2 Indien wél een acceptatietest is overeengekomen, zal de klant binnen veertien (14) dagen na aflevering of installatie schriftelijk rapporteren of de programmatuur is goedgekeurd. Ontbreekt een dergelijke mededeling, dan wordt de programmatuur geacht te zijn aanvaard. 

43.3 Onder ‘fouten’ worden verstaan substantiële afwijkingen van de schriftelijk overeengekomen functionele of technische specificaties. Andere onvolkomenheden vallen hier niet onder en geven geen recht op weigering van acceptatie. 

43.4 Bij acceptatie mag de klant de programmatuur slechts gebruiken voor testdoeleinden, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Indien de klant de programmatuur al productief gebruikt, geldt dit als stilzwijgende acceptatie. 

43.5 Indien is overeengekomen dat de klant een testresultaat aanlevert, zal de klant vóór of uiterlijk op de testdag een rapport met bevindingen aanleveren. SBG zal zich vervolgens inspannen fouten binnen redelijke termijn te verhelpen. 

43.6 Acceptatie wordt in ieder geval geacht te zijn verleend: 

  1. indien de klant vóór of op de testdatum expliciet goedkeuring geeft;
  2. indien de klant niet tijdig melding maakt van fouten;
  3. indien de klant de programmatuur in gebruik neemt voor operationele doeleinden.

43.7 De klant kan acceptatie niet weigeren op grond van kleine gebreken die het gebruik redelijkerwijs niet belemmeren. Deze worden door SBG in een later stadium hersteld in overeenstemming met artikel 46 (Garantie). 

43.8 Indien afgesproken functionaliteiten of onderdelen ontbreken, zal de klant deze binnen de testperiode aangeven. Latere aanspraken zijn slechts geldig indien het ontbreken pas na gebruik aantoonbaar wordt vastgesteld. 

43.9 Acceptatie van de programmatuur betekent dat de klant instemt met de conformiteit ervan aan de overeenkomst. Het heeft geen invloed op latere aanspraken wegens verborgen gebreken, mits voldaan aan de daarvoor geldende voorwaarden. 

43.10 Acceptatie laat alle andere rechten en verplichtingen van partijen ongewijzigd, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen. De garantiebepalingen zoals uiteengezet in artikel 46 blijven onverkort van kracht. 

Artikel 44 Beschikbaarstelling 

44.1 SBG zal de programmatuur aan de klant beschikbaar stellen binnen de overeengekomen termijn na totstandkoming van de overeenkomst. 

44.2 Indien geen termijn is overeengekomen, zal de klant binnen een redelijke termijn na beëindiging van de overeenkomst alle exemplaren van de programmatuur, inclusief kopieën, aan SBG retourneren. Indien schriftelijk overeengekomen is dat de klant de programmatuur moet vernietigen, zal de klant dit schriftelijk bevestigen aan SBG. 

Artikel 45 Gebruiksrechtvergoeding 

45.1 Voor het recht tot gebruik van de programmatuur is de klant aan SBG de overeengekomen vergoeding verschuldigd. Bij gebreke van een overeengekomen moment is de vergoeding verschuldigd: 

  1. bij aflevering van de programmatuur, of
  2. bij aanvang van de overeengekomen gebruiksperiode, in geval van periodieke gebruiksvergoedingen,
  3. bij voltooiing van installatie indien overeengekomen dat installatie ook onder de verantwoordelijkheid van SBG valt.

45.2 Tenzij anders overeengekomen, zijn alle vergoedingen verschuldigd vóór het moment waarop de klant daadwerkelijk gebruik mag maken van de programmatuur. 

Artikel 46 Wijzigingen in de programmatuur 

46.1 Wijzigingen, aanpassingen of uitbreidingen van de programmatuur zijn uitsluitend toegestaan met voorafgaande schriftelijke toestemming van SBG, tenzij deze wijzigingen noodzakelijk zijn op grond van wet- of regelgeving. 

46.2 Indien de klant zonder toestemming wijzigingen aanbrengt in de programmatuur, is SBG gerechtigd onderhoud, ondersteuning of verdere dienstverlening op te schorten of te beëindigen. 

Artikel 47 Programmatuur van toeleveranciers 

47.1 Indien en voor zover SBG programmatuur van derden aan de klant ter beschikking stelt, zijn op het gebruik daarvan naast deze algemene voorwaarden ook de (licentie)voorwaarden van die derde van toepassing. De klant verklaart zich bij het aangaan van de overeenkomst akkoord met die voorwaarden. 

47.2 Indien en voor zover de bedoelde voorwaarden van derden in de verhouding tussen de klant en derde niet geldig zouden zijn, gelden de bepalingen uit deze algemene voorwaarden als vervangende regeling. 

Artikel 48 Ontwikkeling van programmatuur en websites 

48.1 Indien voorafgaand aan de overeenkomst door de klant een ontwerp of specificaties zijn verstrekt, zal SBG de te ontwikkelen programmatuur en/of website op basis van deze informatie ontwikkelen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. 

48.2 SBG zal de ontwikkelingswerkzaamheden uitvoeren met inachtneming van de overeengekomen projectorganisatie, methodiek en planning, zoals afgestemd met de klant. 

48.3 Indien een ontwikkelmethode wordt gebruikt met fasering (zoals Scrum), erkennen partijen dat tussentijdse voortgangsbeslissingen bindend zijn en als zodanig de scope van het project kunnen beïnvloeden. De klant zal ervoor zorgen dat beslissingsbevoegde personen beschikbaar zijn bij de relevante besluitvorming en evaluatie. 

48.4 Bij gebruik van fasering accepteert de klant dat de programmatuur of website aan het einde van de laatste fase wordt opgeleverd “as is”, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Alleen indien uitdrukkelijk is voorzien in acceptatiecriteria of testmomenten, gelden afwijkende bepalingen in artikel 43. 

48.5 Ontbreken specifieke afspraken over oplevermomenten, dan zal SBG zich inspannen om binnen een redelijke termijn na het aangaan van de overeenkomst op te leveren. 

48.6 Indien overeengekomen, zal de klant toegang krijgen tot een content managementsysteem (CMS) voor beheer van website-inhoud. De klant is zelf verantwoordelijk voor correct gebruik hiervan. 

48.7 Indien de klant extra diensten verlangt, zoals het inrichten van het CMS, trainingen of aanvullende ondersteuning, zullen deze apart worden overeengekomen en tegen de gebruikelijke tarieven in rekening worden gebracht. 

48.8 SBG is slechts gehouden tot het verrichten van onderhoud en ondersteuning indien dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. In andere gevallen kunnen partijen separaat overeenkomen dat SBG deze werkzaamheden tegen aanvullende vergoeding uitvoert. 

Artikel 49 Aflevering, installatie en acceptatie 

49.1 De bepalingen van artikel 42 (Aflevering en installatie) zijn van overeenkomstige toepassing op websites, tenzij expliciet anders overeengekomen. 

49.2 Tenzij anders overeengekomen, zal SBG de website hosten op eigen infrastructuur of via een derde partij, of de klant voorzien van de bestanden en instructies om zelf te hosten. 

49.3 De bepalingen in artikel 43 (Acceptatie) zijn van overeenkomstige toepassing op websites, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen. 

Artikel 50 Gebruiksrecht van programmatuur en websites 

50.1 De klant verkrijgt van SBG een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar gebruiksrecht op de ontwikkelde programmatuur en/of website. 

50.2 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, verkrijgt de klant geen recht op broncode of ontwikkelbestanden van de programmatuur. 

50.3 Indien wijzigingen door de klant gewenst zijn, zullen deze uitsluitend plaatsvinden met toestemming van SBG, behoudens de situatie waarin open source-componenten worden gebruikt waarvoor andere regels gelden. 

50.4 De bepalingen in artikel 41 (Gebruiksrecht en gebruiksbeperkingen) zijn van overeenkomstige toepassing. 

50.5 Indien onderhouds- of gebruiksondersteuning separaat is overeengekomen, gelden hiervoor de overeengekomen tarieven. Bij gebreke daarvan gelden de gebruikelijke tarieven van SBG. 

Artikel 51 Onderhoudsdiensten 

51.1 Indien overeengekomen, zal SBG onderhoud verrichten op de in de overeenkomst gespecificeerde programmatuur. Onderhoud omvat uitsluitend het herstellen van gebreken zoals bedoeld in artikel 43.3, alsmede – indien schriftelijk overeengekomen – het ter beschikking stellen van nieuwe versies van de programmatuur zoals uitgewerkt in artikel 52. 

51.2 De klant is verantwoordelijk voor het tijdig beschikbaar stellen van een deugdelijke ICT-infrastructuur, verbindingen en faciliteiten die noodzakelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden. 

51.3 De klant is verplicht alle noodzakelijke medewerking te verlenen aan het onderhoud, waaronder begrepen – doch niet beperkt tot – het tijdelijk staken van het gebruik van de programmatuur, het faciliteren van toegang en het beschikbaar stellen van actuele back-ups van alle gegevens. 

51.4 De bepalingen inzake beperking van aansprakelijkheid bij herstel zoals uitgewerkt in artikel 46.3 en 46.4 zijn van overeenkomstige toepassing. 

51.5 Indien onderhoud betrekking heeft op programmatuur die niet door SBG is geleverd, dan zal de klant op eerste verzoek van SBG de relevante broncode en ontwikkel-/technische documentatie (zoals datamodellen, ontwerpbestanden, changelogs, enzovoorts) ter beschikking stellen. De klant verklaart daartoe gerechtigd te zijn. 

51.6 Onderhoud kan nimmer afbreuk doen aan de eigen verantwoordelijkheid van de klant voor juiste installatie, configuratie, parametrisering en het realiseren van gewenste interoperabiliteit met andere systemen of componenten. 

Artikel 52 Nieuwe versies van programmatuur 

52.1 Onderhoud kan, indien overeengekomen, tevens bestaan uit het ter beschikking stellen van nieuwe versies van de programmatuur. Nieuwe versies worden uitsluitend geleverd indien dit schriftelijk met de klant is overeengekomen. 

52.2 Het ter beschikking stellen van een verbeterde versie ontslaat SBG nimmer van de verplichting tot herstel van gebreken in de voorafgaande versie, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 

52.3 De klant kan verzoeken om installatie van een versie met nieuwe functionaliteit. Deze installatie en eventuele aanpassing aan de omgeving of apparatuur geschieden uitsluitend op basis van een schriftelijke nadere overeenkomst, onder de gebruikelijke (financiële) voorwaarden van SBG. 

52.4 Indien een nieuwe versie functionaliteit bevat die niet is gespecificeerd in de oorspronkelijke overeenkomst, is SBG nimmer verplicht deze functionaliteit uit te leggen of aan te passen aan de klant. 

Artikel 53 Supportdiensten 

53.1 Indien overeengekomen, zal SBG ondersteuning (support) verlenen aan de klant of diens eindgebruikers. Onder ondersteuning wordt verstaan: het telefonisch of elektronisch adviseren over het gebruik van de programmatuur, alsmede hulp bij storingen of gebruiksvragen, voor zover dat in de overeenkomst is bepaald. 

53.2 Indien een zogenoemde ‘standby-dienst’ of calamiteitendienst is overeengekomen, zal SBG één of meerdere medewerkers beschikbaar houden op de overeengekomen dagen en tijden. Indien sprake is van een ernstige storing, zal SBG binnen redelijke termijn handelen naar gelang de aard van het incident. 

53.3 Ondersteuning kan uitsluitend plaatsvinden op werkdagen en tijdens door SBG gehanteerde openingstijden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen. 

Artikel 54 Vergoeding voor onderhoud en support 

54.1 Indien uitdrukkelijk overeengekomen, zijn de kosten voor onderhoud en support opgenomen in een vaste periodieke vergoeding die vooraf per kalendermaand verschuldigd is. 

54.2 Voor zover niet inbegrepen, worden onderhoud en support separaat vergoed conform de tarieven die gelden op het moment van uitvoering. Vergoeding is verschuldigd ongeacht of de klant feitelijk gebruikmaakt van het onderhoud of ondersteuning. 

Artikel 55 Intellectuele eigendom 

55.1 Alle rechten van intellectuele eigendom op de krachtens de overeenkomst ontwikkelde of aan de klant ter beschikking gestelde programmatuur, platforms, databestanden, ontwerpen, documentatie, analyses, rapporten, adviezen, trainingen, websites, apps, webshops en overige materialen berusten uitsluitend bij SBG, haar licentiegevers of toeleveranciers. De klant verkrijgt uitsluitend de gebruiksrechten die uitdrukkelijk bij schriftelijke overeenkomst zijn toegekend. Elk ander of verdergaand recht wordt nadrukkelijk uitgesloten. 

55.2 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, omvat het gebruiksrecht van de klant enkel het niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare recht tot gebruik van de door SBG ter beschikking gestelde materialen binnen zijn eigen organisatie en uitsluitend ten behoeve van de overeengekomen doeleinden. 

55.3 Indien de klant specifieke wensen of eisen aanlevert die leiden tot op maat gemaakte onderdelen, blijven ook daarop alle intellectuele eigendomsrechten bij SBG rusten, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Overdracht van intellectuele eigendomsrechten vindt uitsluitend plaats via een afzonderlijke schriftelijke akte, mits schriftelijk overeengekomen. 

55.4 De klant is niet gerechtigd om zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van SBG enige aanduiding omtrent het vertrouwelijke karakter of de intellectuele eigendom van materialen te verwijderen, te wijzigen of onleesbaar te maken. De klant mag de door of namens SBG ontwikkelde of geleverde programmatuur, databestanden, ontwerpen, documentatie of andere producten niet verveelvoudigen, openbaar maken, kopiëren, verspreiden of wijzigen, behalve in het kader van wettelijke beperkingen of voor zover schriftelijk anders is overeengekomen. 

55.5 Alle door SBG verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software, handleidingen of andere documentatie, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van SBG worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt of ter kennis van derden worden gebracht. 

55.6 Het recht van de klant om gebruik te maken van door SBG geleverde diensten, materialen, trainingsmethodieken en knowhow eindigt automatisch met het einde van de overeenkomst, tenzij SBG de klant schriftelijk toestemming verleent om hiervan gebruik te blijven maken. 

55.7 SBG is gerechtigd om de tijdens de uitvoering van de overeenkomst opgebouwde kennis, expertise en generieke oplossingen voor andere doeleinden te gebruiken, mits hierbij geen vertrouwelijke klantinformatie aan derden wordt verstrekt. 

55.8 Het is de klant niet toegestaan om de door SBG ter beschikking gestelde werken, ontwerpen of programmatuur in (sub)licentie te geven of aan derden ter beschikking te stellen, tenzij SBG hiervoor uitdrukkelijk schriftelijk toestemming geeft. 

55.9 Indien de klant inbreuk maakt op de intellectuele eigendomsrechten van SBG of de voorwaarden van de verleende licentie schendt, is de klant aan SBG een direct opeisbare boete verschuldigd van € 5.000, alsmede een boete van € 1.000 per dag dat de overtreding voortduurt, waarbij een dagdeel tevens wordt aangemerkt als een gehele dag, met een maximum van € 50.000. Deze boetebepaling doet geen afbreuk aan het recht van SBG om volledige schadevergoeding en/of nakoming te vorderen. 

Hoofdstuk 8 Overige bepalingen 

Artikel 56 Vergunningen en ontheffingen 

56.1 Dit artikel is aanvullend van toepassing in het geval de klant een vergunning of ontheffing nodig heeft voor het gebruik van een sportaccommodatie of enig ander goed of dienst van SBG. 

56.2 Indien de klant een vergunning of ontheffing nodig heeft, is de klant zelf verantwoordelijk om deze tijdig te verkrijgen en om aan alle voorschriften van die vergunning of ontheffing te voldoen. Weigering of intrekking van een vergunning of ontheffing geeft de klant geen recht op beëindiging van de overeenkomst, opschorting van betalingsverplichtingen of enige andere aanspraak op schadevergoeding tegenover SBG. 

56.3 Indien de klant niet aan de vereisten voldoet zoals in dit artikel beschreven, of indien sprake is van een (dreigende) verstoring van de openbare orde, is SBG gerechtigd een evenement of activiteit te weigeren, tijdelijk stil te leggen of te beëindigen. In dat geval komen alle reeds door SBG gemaakte kosten en/of gederfde inkomsten voor rekening van de klant. SBG is niet aansprakelijk voor schade die de klant en/of derden hierdoor lijden. De klant vrijwaart SBG tegen alle aanspraken van derden in dit kader. 

Artikel 57 Overdracht van rechten en verplichtingen 

57.1 De klant is niet gerechtigd zijn rechten of verplichtingen uit de overeenkomst geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van SBG. 

57.2 SBG is gerechtigd haar aanspraken op betaling van vergoedingen over te dragen aan een derde, zonder dat hiervoor toestemming van de klant vereist is. 

Artikel 58 Persoonsgegevens, klachten en geschillen 

58.1 Indien de klant een natuurlijk persoon is, verstrekt deze bij het aangaan van de overeenkomst, door ondertekening ervan, toestemming aan SBG om de persoonsgegevens van de klant op te nemen in een bestand. Deze gegevens worden uitsluitend gebruikt voor de uitvoering van de overeenkomst en de in deze voorwaarden omschreven activiteiten. Tenzij de klant hiertegen uitdrukkelijk bezwaar maakt, mogen persoonsgegevens tevens worden gebruikt voor promotionele doeleinden. SBG verstrekt geen persoonsgegevens aan derden, behoudens wanneer dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of wettelijk verplicht is. 

58.2 Klachten en wensen van de klant dienen schriftelijk te worden ingediend via het daartoe bestemde contactformulier of e-mailadres op de website van SBG. In urgente gevallen kan de klant zijn klacht mondeling kenbaar maken, mits deze vervolgens schriftelijk wordt bevestigd. 

58.3 Indien meerdere (natuurlijke of rechtspersonen) zich als klant hebben verbonden, zijn zij ieder hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst. 

58.4 Op alle overeenkomsten waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede op deze voorwaarden zelf, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. 

58.5 Alle geschillen, daaronder begrepen geschillen die slechts door één der partijen als zodanig worden beschouwd, voortvloeiend uit of verband houdend met de overeenkomst of de uitvoering daarvan, zullen in eerste instantie uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Den Haag. 

Artikel 59 Wijziging en vindplaats van de voorwaarden 

59.1 SBG behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Gewijzigde voorwaarden treden in werking één (1) maand na bekendmaking, tenzij schriftelijk een andere termijn is overeengekomen. 

59.2 Deze algemene voorwaarden zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel te ’s-Gravenhage en zijn tevens beschikbaar via de website van Sportief Besteed Groep: www.sportiefbesteedgroep.nl