Direct naar inhoud

Cases: De Rijke Leerdag in Delft

Waar kinderen leren, bewegen en groeien in hun eigen buurt

Eén voor één rennen de kinderen het schoolplein op. Tassen in de hoek, jassen uit, en binnen een paar tellen verandert het plein in een vrolijke wirwar van beweging. Er wordt gelachen, aangemoedigd, geprobeerd en opnieuw geprobeerd. School is afgelopen in Delft en het is tijd voor de Rijke Leerdag.

Wat begon als een landelijk initiatief om kinderen meer te laten ontdekken buiten de vaste lesuren, is in Delft uitgegroeid tot een waardevol programma op het gebied van kunst, cultuur, techniek en sport. We werken samen met scholen en de gemeente om naschoolse activiteiten aan te bieden die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen: bewegen, ontdekken, samenwerken en vooral plezier maken.

Scholen kunnen niet alles zelf, ze hebben partners nodig. Zorg dat je met elkaar werkt aan lange lijnen, waarvoor je verschillende subsidiepotjes aanspreekt. Dan kijk je echt over de jaren heen.
Sanne Scholten Directeur PO-raad, voorheen directeur Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie Amateurkunst (LKCA)

De kracht van dichtbij

De Rijke Leerdag is geen standaard naschools programma. De kracht zit juist in de herkenbaarheid. Alle activiteiten vinden plaats op plekken die kinderen kennen: hun eigen schoolplein, gymzaal of locatie in de buurt. Dat maakt de drempel laag en de sfeer vertrouwd.

Samen met scholen en buurtsportcoaches wordt per locatie gekeken welke activiteiten passen bij de leerlingen. Soms is dat een sportles, een creatieve workshop of een techniekactiviteit. Vaak doen lokale verenigingen mee, zodat kinderen kennismaken met wat er in hun wijk allemaal te doen is — en waar ze, als ze enthousiast zijn, na afloop kunnen blijven sporten of leren.

Wat de kinderen in de kunstlessen deden, namen ze mee naar andere lessen. Ik zag ook dat de sociale vaardigheden van de kinderen die meededen, verbeterden.
Marianne Mink Directeur Monseigneur Bekkersschool

Een middag vol energie

Tijdens de lessen is het enthousiasme voelbaar. In de gymzaal wordt fanatiek gesport, buiten oefenen kleuters hun balgevoel en op het plein moedigen ouders hun kinderen aan.

Eén van de mooiste momenten ontstond tijdens een sportles voor de jongste groepen: ouders die hun kinderen kwamen ophalen, bleven staan kijken en besloten spontaan mee te doen. Het zijn precies dat soort momenten waar de Rijke Leerdag om draait: plezier, ontmoeting en verbinding.

Zichtbaar resultaat

Inmiddels doen er elf Delftse scholen mee aan het programma. Wekelijks nemen ruim 630 leerlingen deel aan de activiteiten — allemaal kinderen die nieuwe dingen proberen, zich vrij voelen om te bewegen en hun eigen talenten ontdekken.

Voor scholen betekent het een waardevolle aanvulling op hun onderwijsaanbod. Voor ouders is het een gerust gevoel dat hun kinderen met plezier actief zijn. En voor de stad is het een investering in een generatie die gezonder, zelfverzekerder en actiever opgroeit.

Jong meisje dat aan het schilderen is

Samen werken aan gezonde generaties

De Rijke Leerdag laat zien hoe samenwerking op lokaal niveau écht verschil maakt. Door kinderen in hun eigen omgeving te laten ontdekken, leren en bewegen, ontstaat er iets wat verder reikt dan een naschoolse activiteit.
Het is een ervaring die nieuwsgierigheid wekt, talent aanwakkert en bijdraagt aan een toekomst waarin ieder kind mee kan doen.

Benieuwd naar de mogelijkheden?